torsdag 13 november 2008

Bildanalys

För att förstå bra fotografier så tänkte jag analysera några porträtt. Jag bestämde mig för att gå efter en analys metod som GertZ Nordström nämner om i bocken Medier Semiotik Estitik.


Jag valde att analysera en bild på Marley Monroe av Richard Avedon.

Detonation = vad man ser bokstavligen

En bild på en vit kvinna från midjan upp.
Gråbakgrund
Hon har på sig en svart glittrigt halterneck Linne eller klänning med djup urringning.
Blont axellångt lockigt hår.m.m

Konnotation =Kulturellt association (saker jag inte ser men tolkar in) Inte minna privata tankar utan sådant som flera kan tolka.

Kvinnan ser uppgiven lite tom.
Hon ser bra ut, nätt men kurvig.
Ganska omodärn
Svårt att tolka en bild på en kvinna som är så känd. Man vet så mycket om henne. Det som gör den här bilden intressant är just att man vet mycket om henne till exempel att hon var en sex symbol som utåt så glad ut men var deprimerad och tog sitt liv. Men om jag inte hade vetat allt detta hade bilden då varit så intressant. Säger porträtt så mycket om en människa förutom hur hon ser ut eller vilket humör hon var på vid tillfället.

Ide-association = mina privata tankar som andra inte automatiskt kan tolka.

Hon ser inte ut att vilja var där och vill nog gå hem och krypa ner i sängen.

Inga kommentarer: